Osoby z Pokolenia Z, mimo potencjalnych obaw gospodarczych, zachowują pozytywny stosunek do rynku pracy i oczekują jasności co do oferowanych zarobków. Cechuje ich krytyczne podejście do propozycji pracy oraz dociekliwość w kwestii wynagrodzenia.
Osoby młode, wchodzące na rynek pracy, zaliczane są głównie do Pokolenia Z, które stanowi większość niedawno ukończonych uczelnie. Prognozy wskazują, że do 2030 roku mogą stanowić aż 30% wszystkich pracowników w USA. Dlatego firma Adobe postanowiła zbadać ich oczekiwania wobec przyszłych pracodawców.
Optymizm mimo chmur na horyzoncie
Chociaż ekspertów z USA niepokoi potencjalna recesja, młodzi ludzie pozostają dobrej myśli. 70% ankietowanych wyraziło obawy związane z kryzysem gospodarczym, ale jednocześnie aż 78% postrzega obecny rynek pracy w pozytywnym świetle.
Większość z nich (68%) uważa, że ich sytuacja finansowa jest satysfakcjonująca na początek kariery. Osoby zadłużone studenckimi kredytami wyrażały większe obawy dotyczące przyszłości. Młodzi ludzie z Pokolenia Z kierują się przemyślanym wyborem miejsca pracy: 67% szuka stabilnych ofert, a 55% zwraca uwagę na kondycję finansową potencjalnego pracodawcy. Ważna jest także opinia o firmie wśród innych pracowników oraz jej renoma w branży.
Konkretne oferty przyciągają młodych
Młodzi ludzie wykazują wyraźne preferencje wobec większych korporacji w porównaniu do startupów czy małych firm rodzinnych. 52% badanych chciałoby pracować w firmie o stabilnej pozycji. W nowopowstających firmach widziałoby się jedynie 16% respondentów.
Kluczową kwestią w procesie rekrutacji jest jawność wynagrodzenia. Aż 85% uczestników badania przyznało, że nie zdecydowałoby się na aplikowanie, gdyby ogłoszenie nie zawierało informacji o zarobkach. Mimo to, nawet podanie kwoty nie gwarantuje sukcesu – głównym powodem odrzucenia oferty może być niewystarczająco atrakcyjna propozycja finansowa. Równie ważna jest równowaga między pracą a życiem prywatnym oraz atrakcyjne benefity.
Składaj jasne i konkretne oferty
Zdaniem ekspertów z branży HR, młodzi ludzie chcą prostych i konkretnych ogłoszeń. Jak podkreśla Kinga Rogala-Gutowska z firmy Randstad, długie i niejasne treści mogą ich zniechęcić.
W badaniu „Adobe Future Workforce Study” wzięło udział 1028 studentów i absolwentów z USA, którzy ukończyli lub planują ukończyć studia między 2021 a 2024 rokiem. Wyniki zostały zebrane i przeanalizowane przez Adobe we współpracy z Advanis.
Źródło: https://www.money.pl/gospodarka/nie-podajesz-pensji-w-ogloszeniu-to-nie-marnuj-mojego-czasu-pokolenie-z-zmienia-proces-rekrutacji-6867535271029344a.html